De Oversteek Nijmegen

De Oversteek is de Nieuwe stadsbrug/Waalbrug. Deze brug is gebouwd om de file vorming rond om Nijmegen tegen te gaan en tot op heden lijkt dit aardig te lukken. Want Nijmegen stond eerst in de file top 50 van Nederland en nu niet meer. Naast dat de brug effect heeft is het ook een hele mooie brug. Om dit aan jullie te laten zien heb ik hieronder enkele mooie foto’s van de Oversteek neergezet.

 De Oversteek in de avond De Oversteek bij zonsondergang De oversteek op een mooie dag DeOversteekAlphonsBorstNijmegenmijnstad DeOversteekNijmegenmijnstad De Oversteek met zonsopgang

Hieronder nog meer informatie over de Oversteek

 

De Oversteek is de naam van de in november 2013 geopende nieuwe brug voor het autoverkeer over de Waal, gelegen teNijmegen. Deze oeververbinding ligt ten westen van de twee reeds bestaande Nijmeegse bruggen. Aan de zuidkant sluit de brug aan op de Verlengde Energieweg, aan de noordkant op de Graaf Alardsingel. Ter herinnering aan de Waaloversteek in 1944 door personeel van het US Army 504th Infantry Regiment van de 82d Airborne Brigade draagt de brug en de weg er overheen de naam ‘De Oversteek’ (Eng: The Crossing).[1] Deze naam werd door de gemeenteraad in juni 2009 officieel vastgesteld.

De bouw van de brug werd noodzakelijk geacht om de uit 1936 stammende Waalbrug aan de oostzijde van de stad te ontlasten. Deze noodzaak is mede ontstaan door de bouw van de Waalsprong, een grote nieuwbouwwijk aan de noordkant van de Waal (daarnaast moest de oude Waalbrug tijdelijk afgesloten worden voor groot onderhoud).

Er was enerzijds verzet tegen de brug, met name vanuit de Vereniging Leefmilieu, vanwege de vrees dat er veel regionaal verkeer van de brug gebruik zou gaan maken, dat tot dan toe vooral over de Tacitusbrug in de A50 tussen knooppunt Ewijk en knooppunt Valburg ging.[2] De voorstanders van de brug droegen aan dat het verkeer in de binnenstad ontlast zou worden en de files voor de oude Waalbrug zouden afnemen. De capaciteit van de A50 is vergroot omdat in 2005 ook werd besloten om daar een tweede brug te bouwen naast de bestaande.[3][4]

De kosten voor de bouw van de brug werden geraamd op 260 miljoen euro, waarvan het Rijk maximaal 70 miljoen euro bijdraagt. Daarnaast zegde de Rijksoverheid 90 miljoen euro toe om de te verwachten verkeersoverlast te kunnen opvangen die ontstaat door de eerder genoemde ingrepen in de Waalbocht. Ook dit bedrag werd ingezet voor de nieuwe stadsbrug.

De totale bouwtijd van de brug bedroeg 2,5 jaar; het totaal aantal mensen dat aan de brug heeft gewerkt is 2100; ze waren afkomstig uit 22 landen.

Het plan was om in 2009 met de bouw van de brug te starten, maar het werd begin 2011. De bouw heeft ruim 2,5 jaar in beslag genomen. In april 2013 werd het hoofddeel van De Oversteek ingevaren en op 23 november van dat jaar is de brug officieel geopend.[5] Bij de opening waren twee veteranen uit de Tweede Wereldoorlog aanwezig alsmede nabestaanden van de bij de actie gesneuvelde 48 militairen.

Als eerbetoon aan deze mannen werd de brug uitgerust met 48 paren lichtmasten die na het aanschakelen van de stadsverlichting paar na paar van zuid (Nijmegen) naar noord (Lent) aangaan, in het tempo van een trage mars.[6]

De Oversteek maakt deel uit van de nieuwe stadsroute S100 die opende toen op 24 november 2013 de brug opengesteld werd voor al het verkeer.

Meer zien? De Waalbrug

Reacties

Reageer hieronder

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*